A day in the life

1 juni 2016 - Bố Trạch, Vietnam

Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Ondertussen ben ik al zo lang in Azië en beleef ik zo veel dat het niet meer logisch is om alles te vertellen. Ik ga jullie dus over één dag vertellen!

Dit vereist een beetje achtergrondinformatie. Ik ben op dit moment aan het reizen met Holly, een Engels meisje die ik twee weken geleden ontmoet heb. Ongeveer een week geleden hebben we een groep van vier mensen ontmoet die met de motorbike door Vietnam gaan. We mochten een stukje met hun meeliften en kwamen hen weer tegen in Phong Nha, waar ik nu ben.

Phong Nha ligt in een nationaal park, waar de grootste grotten van de wereld zijn. Om daarheen te gaan hadden we weer een motorbike nodig, dus we gingen weer achterop bij onze vrienden van eerder. Ik ga altijd achterop bij Luke, een monteur uit Australië die hard over de weg crosst maar heel goed weet wat hij doet.

We gingen naar de Dark Cave. Daar aangekomen ga je eerst met een zipline 400 meter naar de ingang van de grot. Je zwemt een stukje en gaat naar binnen. Eenmaal binnen loop je door het donker over glibberige modder. In Vietnam doen ze niet echt aan veiligheid, dus het is doorlopen en hopen dat je niet uitglijdt. Het werd smaller en glibberiger, en daar was opeens een enorme modderpoel waar we in mochten zwemmen. Een natuurlijke spa, wat wil je nog meer? Terug uit het modderbad was daar opeens een 'glijbaan’, een berg modder en je moest naar beneden, eindigend op wat kiezels. Lekker geschaafde billetjes!

We gingen de grot weer uit en mochten in een kano stappen (met z'n vieren). Ik was de enige die een idee had hoe het moest, dus we bleven rondjes draaien. Gelukkig hadden we uiteindelijk onze draai gevonden (haha) en was het maar 400 meter. Nog een zipline het water in en het grottenavontuur was voorbij!

Weer op de motorbike, tussen de bergen door op naar 'the pub with cold beer’ (letterlijk de naam). De weg was verschrikkelijk, overal gaten en wegwerkzaamheden. Een paar keer bijna gelanceerd maar we kwamen aan bij de pub. Je kon daar een kip bestellen, dan werd de kip uit het hok gehaald en mocht je het zelf slachten. Ik wilde het zien, een andere jongen wilde het proberen, dus: kip besteld. De eigenaar pakte een kip en legde haar op een houten plank waar ze verbazingwekkend stil bleef liggen. De jongen kreeg een machete en: BAM! Haast onthoofde Henk van Harry Potter was er niks bij, de kop van de kip bungelde nog aan een draadje vast. De kip schudde nog wat na en de eigenaar ging haar bereiden. Eerlijk: het smaakte goed. Na het eten nog gevolleybald met de kinderen van de eigenaar en weer achterop bij Luke terug naar het hostel voor nog wat biertjes.

Dit is dus een dag uit mijn leven nu! Het is fantastisch, overal leuke mensen en Vietnam is prachtig. Eind juni vlieg ik terug, wat ik ook wel lekker vind. Hier is het heerlijk, maar ik mis alles thuis natuurlijk ook. Ik verlang naar een broodje kaas!

Dikke kus,
Myrthe

1. Ivon helmholt:
    1 juni 2016
    Wat een belevenis zeg en dit was nog maar 1 dag .veel plezier verder groetjes van S en I