Not so happy pizza

31 maart 2016 - Siem Reap, Cambodja

Deze blog gaat over een van mijn favoriete onderwerpen: eten.

Eetervaring 1: Happy pizza
Ik zal maar gelijk beginnen met het verhaal waar de titel op slaat: het verhaal van de happy pizza. Voor de mensen die zich afvragen: ‘wat is in godsnaam happy pizza?’ Happy pizza kan je hier in verschillende restaurants krijgen en is een pizza met wiet erop. Een paar andere vrijwilligers hadden het al een keer geprobeerd en voelden niet zo veel, dus ik dacht: laat ik het eens proberen. Ik deelde een pizza met twee anderen, dus ik had 2,5 stukje op. Niet zo veel, dus ik dacht dat het wel mee zou vallen. Niet dus! 1,5 uur later zat ik in een bar met de andere vrijwilligers toen opeens de wereld veranderde. Ook voelde m'n lichaam een beetje vreemd en vermoeid. Ik kon alleen maar denken: ik hoop dat we zo niet gaan, want ik kan waarschijnlijk niet opstaan. Uiteindelijk hebben we 2 uur in die bar gezeten, en alleen maar voor ons uitgestaard. Ik vond het verschrikkelijk, een ander meisje ook, de rest had het prima naar hun zin. Een ervaring rijker en elke avond uit is nu fantastisch omdat ik me in ieder geval niet meer zo voel als toen!

Eetervaring 2: West Baray
Dit weekend ging ik met een paar collega’s naar West Baray, een meer vlakbij Siem Reap. Door de droogte was het halve meer verdwenen, maar je kon er nog steeds goed chillen. Ze hadden daar hutjes met hangmatten, en af en toe kwam er een verkoper langs met wat te eten. Wat kan je dan zoal allemaal kopen daar? Vruchten uit een lotusbloem, waar een soort boontjes inzitten bijvoorbeeld. En fruit natuurlijk, maar ook: verschillende soorten insecten en schelpdiertjes. Als lunch hadden we rijst (natuurlijk) met mangosalade, kip en vis. Een hele vis en een hele kip. En niet een hele kip zoals je zou denken, maar letterlijk een hele kip. De gebakken kop van de kip zat me nog aan te kijken terwijl ik z’n fileetjes zat op te eten. Poten, alles, ze eten het op hier. Wij hadden kip en vis, maar je had ook kikker of vleermuis kunnen bestellen. Het eten was trouwens wel heel lekker! De kippenkop heb ik maar niet geprobeerd..

Eetervaring 3: cooking class
Buiten alle gekke dingen die ze hier eten hebben ze natuurlijk ook gewoon de normale cambodjaanse keuken. Dit houdt in: veel rijst, curry’s, loempia’s, alles eigenlijk wat je verwacht in Azië. En als je hier dan toch bent, moet je er natuurlijk ook wat van opsteken. Op naar de cooking class! Als voorgerecht heb ik geleerd om verse loempia’s te maken. Dit zijn niet de gefrituurde loempia’s die wij gewend zijn, maar groentes zoals komkommer en wortel in rijstpapier. Lekkerder en gezonder dan de gefrituurde!
Als hoofdgerecht moest er natuurlijk amok gemaakt worden. Amok is een gele curry, en echt super lekker. Veel verschillende kruiden, en je kan het zo pittig maken als je zelf wilt.
Als toetje was er gebakken banaan in kokosmelk met passievrucht, het lekkerste toetje wat ik ooit heb gegeten.

Cambodja is een land met heerlijk eten, maar soms ook heel vreemd eten. Gelukkig is het overgrote deel heel lekker! Buiten al deze eetervaringen haal ik ook regelmatige verse fruitshakes (maar 1 dollar). Mijn favoriet nu is soursop-passievrucht, wat heel verfrissend is.

De komende tijd ga ik jullie vast nog veel vervelen met verhalen over eten, dus voor nu hou ik op. Smakelijke kusjes!

1. Pauline:
    31 maart 2016
    Hoi Myrthe, wat een smakelijk (hik) reisverhaal. Ik begrijp dat jij voor ons Cambodiaans gaat koken als je terug bent? Jummie! Veel plezier daar!
  2. Lotte:
    31 maart 2016
    Ik kom dan ook graag langs Pauline, maak voor mij maar wat je leerde bij de cooking class! Koen en Plien lusten vast wel zo een pizza :)
  3. Wim helmholt:
    Leuk verhaal. Myrthe. Blijf ons op de hoogte houden. Nog veel plezier daar
  4. Pauline:
    31 maart 2016
    Ja, maar wij zijn wel van de Anti Alcohol en Drugs Company, dus graag een pizza plein. If you get what I mean. Hihi. Lijkt me trouwens erg gezellig als jullie een keertje samen naar Dalen komen. Kletsen over al jullie wereldse ervaringen.! ?