Een goed begin is het halve werk...

8 maart 2016 - Siem Reap, Cambodja

...maar een goed begin is maar de helft. Dit zinnetje spookte door m'n hoofd terwijl ik in Hong Kong in het vliegtuig zat te wachten tot we konden vertrekken. We waren al weggereden om op te stijgen, toen we opeens stopten. Technical problems, er was iets met de rechter motor. Het zou een half uurtje duren, het werd 4 uur. De hele tijd zat ik in het vliegtuig aan de ene kant te hopen dat we uberhaupt zouden vertrekken, aan de andere kant hoopte ik dat de rechter motor het zou blijven doen als we zouden gaan.

Maar goed, uiteindelijk konden we gaan en was ik om half 10 ‘s avonds eindelijk in Siem Reap. Op het vliegveld stond de tuktuk al op me te wachten en kon ik naar het Victory Guesthouse. Compleet kapot na al het reizen ben ik meteen gaan slapen.

De volgende dag kwam Sarah van ConCERT (de vrijwilligersorganisatie) om me het stadje en mijn project te laten zien. Siem Reap is een leuke stad, het is niet al te groot maar wel vrij toeristisch, dus er is genoeg te doen. Na het zien van de stad ging ik met een andere medewerker van ConCERT, Sary, achterop de motobike naar mijn project, Salariin Kampuchea. Dit is een schooltje waar kinderen uit de buurt komen om Engels te leren. De lessen worden gegeven door lokale docenten, maar ze worden ondersteund door vrijwilligers.
Ik werk samen met een ander Nederlands meisje, Linda, in de bibliotheek. De kinderen kunnen rondom hun lessen daar langs komen om te studeren en activiteiten te doen die wij ze aanbieden. Zo kunnen ze spelletjes doen, knutselen, tekenen, enzovoorts. Om een beetje een indruk te krijgen van waar ik zit, zie: http://www.salariinkampuchea.org

Op zaterdag ben ik met de rest van de vrijwilligers naar een waterval gegaan op Kulen Mountain.
Het is het droogseizoen, dus hij was kleiner dan normaal, maar het was alsnog echt supermooi om te zien! We konden daar lekker zwemmen en omdat de waterval niet zo sterk was konden we op de rotsen erachter klimmen. Een superleuke dag!

Gisteren ben ik begonnen met werken. Ik heb de lessen geobserveerd bij Tep en Bona, twee van de lokale docenten. Het niveau van de kinderen verschilt per klas, maar over het algemeen zijn ze best goed in Engels. Je kunt in ieder geval een klein gesprekje met ze voeren!

Vandaag is het internationale vrouwendag, wat hier een vrije dag is. We gaan zo lekker naar het zwembad met alle vrijwilligers. Het is een hele gezellige groep mensen! Het merendeel is Nederlands, maar er is ook een jongen uit Engeland, een meisje uit Duitsland en een meisje uit Zwitserland. We zitten allemaal op verschillende projecten maar de meesten geven Engelse les. Als we vrij zijn eten we samen of gaan we leuke dingen doen, zoals de excursie naar de waterval of naar het zwembad.

Ook al was ik in het vliegtuig nog in de stress, heb ik het nu heel erg naar m’n zin en is het dus echt een goed begin geworden. Ik zal proberen om een beetje regelmatig te bloggen en een paar foto’s te uploaden, maar die foto’s worden lastig omdat ik geen computer heb. Ik ga m’n best doen, misschien kan ik een keer even een computer van iemand lenen.

Nu ga ik lekker naar het zwembad! Dikke kus,
Myrthe

1. Wim helmholt:
    8 maart 2016
    Leuk om te lezen Myrthe. Zo reizen we met je mee. Nog veel plezier daar.